ورود  |  عضویت  |  خانه  |

تجربهٔ رانندگی با یاریس iA، مزدایی با نشان تویوتا

تویوتا یاریس که نمونه‌هایی از آن در کشورمان هم حضور دارد، در نسخه‌های مختلفی ساخته شده که بسته به بازارها باهم تفاوت دارند؛ اما در این مطلب قصد معرفی و آزمایش رانندگی با نسخه‌ای از این خودرو را داریم که درواقع اصلاً تویوتا نیست! این خودرو تویوتا یاریس iA نام دارد و ریشه‌یابی شجره‌نامهٔ آن کار آسانی نیست چراکه نام این سدان کوچک، گمراه‌کننده است. وجود نام یاریس در این خودرو رابطه‌ای با هاچ‌بک کوچک تویوتا نشان می‌دهد که این درست نیست. همچنین پسوند iA هم در نام این خودرو کاملاً بی‌معنا است.

داستان ازاین‌قرار است که تویوتا در نمایشگاه خودروی نیویورک 2015، سدان کوچکی را توسط برند سایون خود معرفی کرد که سایون iA نام داشت؛ اما این خودرو بر اساس مزدا 2 سدان ساخته شده بود و در اصل همان مزدا 2 بود که تویوتا قصد داشت آن‌را با تغییراتی جزئی و با برند سایون در بازار ایالات‌متحده عرضه کند. سایون iA با تغییراتی در جلوپنجره، سپر جلو و چراغ‌های جلو از مزدا 2 سدان متمایز شده بود؛ اما در سال 2016 تویوتا تصمیم به تعطیلی برند سایون گرفت و بدین ترتیب این خودرو با نام تویوتا یاریس iA از آگوست 2016 به بازار عرضه گردید؛ بنابراین حروف iA در نام این خودرو یادگار زمانی است که توسط سایون به بازار عرضه می‌شد.

 

همان‌طور که توضیح آن رفت، تویوتا یاریس iA در اصل همان نسخهٔ سدان مزدا 2 است (خودرویی که در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود). یاریس iA در کارخانهٔ مزدا در مکزیک تولید می‌شود، از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر ساخت مزدا استفاده می‌کند و طراحی و ویژگی‌های داخلی آن برای هرکسی که در چند سال گذشته در یک مزدای جدید نشسته باشد آشنا خواهد بود. این همکاری قطعاً به نفع تویوتا است زیرا یاریس iA بسیاری از اصول مدل بزرگ‌تر مزدا 3 را به ارث برده است که در لیست 10 خودروی برتر امسال ما حضور دارد.

2017 Toyota Yaris iA

یکی دیگر از ویژگی‌های یاریس iA، دماغهٔ پیوندی آن است که در بهترین حالت ترکیبی از تویوتا و مزدا را ارائه کرده است. همچنین این تویوتا به‌راحتی می‌تواند با یک مزدا 3 اشتباه گرفته شود. البته این خودرو با قدِ بلند و طول کوتاهش کمی عجیب و ناهمگون به نظر می‌رسد اما با توجه به خودروهای دیگری که در بازهٔ زیر 17 هزار دلار حضور دارند، یعنی بخشی که یاریس iA در آن قرار دارد، نمی‌توان ایراد چندانی از آن گرفت.

 

هنگامی‌که پای به داخل این خودرو می‌گذاریم، با کابینی روبرو می‌شویم که پلاستیک و تودوزی پارچه‌ای آن احساس واقعاً باکیفیتی دارند. در کنسول میانی خودرو صفحه‌نمایش لمسی استاندارد 7 اینچی مزدا نصب شده است که البته کنترل، دقت و عملکرد آن مانند یک آئودی احساس نمی‌شود. صندلی‌های جلو راحت بوده و فضای پای مناسبی دارند اما فضای پای صندلی‌های عقب تا حدودی تنگ است؛ اما بدنهٔ نسبتاً بلندقد یاریس iA بدین معنا است که از فضای سر مناسبی برای اکثر افراد بالغ برخوردار است.

 

هرچند می‌توان از میان گیربکس شش سرعتهٔ دستی استاندارد و شش سرعتهٔ اتوماتیک با اضافه پرداخت 1100 دلار، یکی را انتخاب کرد اما یاریس iA فاقد پکیج آپشن‌های سفارشی است. البته میزان تجهیزات استاندارد این خودرو مناسب است به‌گونه‌ای که بلوتوث، ورود بدون کلید، کروز کنترل، صفحه‌نمایش 7 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دوربین دید عقب و حتی سیستم هشدار برخورد جلو، همگی در یاریس iA گنجانده شده‌اند. این در حالی است که به‌عنوان‌مثال برای به دست آوردن این تجهیزات در شورلت اسپارک باید 1680 دلار پرداخت کنید درحالی‌که نه هوندا فیت و نه فورد فی‌یستا در هیچ‌یک از تیپ‌های خود سیستم هشدار برخورد از جلو را ارائه نمی‌کنند.

 

مزدا MX-5 برای مدت طولانی پوستر دوران کودکی ما به‌عنوان یک خودروی اسپرت لذت‌بخش و البته نه‌چندان سریع بوده است اما در حال حاضر این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر زیر شش ثانیه دیگر کُند نیست؛ اما حالا یاریس iA نمایندهٔ جدید این ایده است چراکه با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 8.7 ثانیه و پیمودن مسافت 400 متر در 16.8 ثانیه، قطعاً خودروی آهسته‌ای است. البته این خودرو درعین‌حال به لطف تعویض دندهٔ روان و رضایت‌بخش، فرمان سبک و یک پیشرانهٔ چهار سیلندر سرحال، رانندگی لذت‌بخشی دارد.

 

هندلینگ تیز و پاسخگوی یاریس iA، راحتی آن‌را قربانی نکرده است به‌گونه‌ای که سواری آن انعطاف‌پذیر بوده و بهتر از آن در این محدودهٔ قیمتی یافت نمی‌شود. این ماشین حتی هنگام حرکت با سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها، به لطف یک گیربکس شش سرعته که دور موتور را در سرعت‌هایی بالاتر از 110 کیلومتر در ساعت پایین نگه می‌دارد، نسبتاً ساکت و آرام است. همچنین ما توانستیم به‌طور متوسط با آن مصرف سوخت 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کنیم که این یعنی یاریس iA خودروی تقریباً صرفه‌جویی است.

 

تنها شکایت ما از یاریس iA این است که فقط به‌صورت سدان عرضه می‌شود به‌گونه‌ای که نه مزدا نسخهٔ هاچ‌بک مدل 2 خود را در ایالات‌متحده عرضه می‌کند و نه تویوتا آن‌را با نشان خودش در این کشور ارائه می‌کند. البته به‌احتمال‌زیاد این امر بدین خاطر است که تویوتا نمی‌خواهد با این کار موجب کاهش فروش یاریس اصلی که توسط خودش طراحی شده گردد و مزدا هم نمی‌خواهد فروش کراس‌اوور محبوب و سودآور CX-3 را که روی پلت‌فرم 2 ساخته شده تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین در ایالات‌متحده تنها امکان خریداری سدان یاریس iA وجود دارد که با صندوق بار 368 لیتری خود هرچند در مقایسه با سدان‌ها، کوچک نیست اما فاقد کارایی یک هاچ‌بک است.

 

بدین ترتیب شاید هوندا فیت به دلیل کارایی بالاتر داخلی و کاربردی بودن بیشتر، رقیب سرسختی برای تویوتا یاریس iA باشد اما فیت که در قیمت پایه 10 دلار گران‌تر از یاریس iA است، در لذت رانندگی و تجهیزات استاندارد با این مزدا/تویوتا مطابقت ندارد؛ بنابراین در کل تویوتا یاریس iA یک خودروی کوچک کاملاً لذت‌بخش و با ارزشی بی‌نظیر است بدون توجه به آنکه چه نشانی روی جلوپنجرهٔ آن قرار دارد.

images: 

آدرس :     تهران ، خیابان امیرکبیر ، پاساژ کاشانی، طبقه همکف، پلاک 63.
تلفن :     02133958181 - 02133958182
تلفن :  09123089885 -09123089175 -02133952940 - 02133945373 - 02133919845

جیمیل :     toyotayadak@gmail.com
ایمیل :     info@toyotayadak.com - toyota_yadak@yahoo.com

به منظور خدمات رسانی و سرعت عمل در ارسال بسته های مشتریان شهرستان همکاران شهرستان محبت کنند فقط با شماره های ذیل تماس بگیرند

02133930649

02136614139

02136614155

تلفن همراه پاسخگویی شهرستان  09123089504 - 09393089885