ورود  |  عضویت  |  خانه  |

قمار بزرگ تویوتا جواب می‌دهد؟

تویاتا تصمیم به اتخاذ رویکردی متفاوت برای دستیابی به کربن صفر در خودروهای خویش گرفته واین می‌تواند برگ برنده‌ای برای این خودروساز ژاپنی باشد.
تویوتا با عرضه پریوس در سال ۱۹۹۷، انقلابی در عرصه صنعت خودروسازی به پا کرد. این شرکت، پیشرو در ساخت خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی بود و راه را برای خودروهای برقی کنونی هموار کرد. با این حال و با داشتن تکنولوژی اولیه، این برند ژاپنی برای ساخت خودروهای تمام برقی مردد بوده است. اولین خودروی تمام برقی تویوتا BZ۴X نام داشت و تا اواسط اکتبر ۲۰۲۲ تنها چند صد دستگاه از این ماشین فروخته شد. طبق گزارش Electrek، این خودروساز ژاپنی تا سال ۲۰۲۵ ، قصد افزایش تولید این خودرو را ندارد.
به نقل از وال استریت ژورنال پذیرش ساخت خودروهای تمام برقی برای آکیو تویودا، رئیس این شرکت سخت بوده است.

تویودا گفت: «افرادی که در صنعت خودروسازی مشغولند، عمدتاً اکثریت ساکت هستند. این اکثریت ساکت تردید دارند که آیا واقعا خودروهای تمام برقی به عنوان تنها گزینه برای این صنعت کافی هستند یا خیر. آنها فکر می‌کنند این یک نوع ترند زودگذراست؛ بنابراین نمی‌توانند درباره آن صحبت کنند. از آنجا که هنوز پاسخ درستی وجود ندارد، پس ما نباید خود را به یک گزینه محدود کنیم.»

به گفته شرکت تحقیقاتی خودرو J.D. Power، در حال حاظر خودروهای تمام برقی بخش کوچکی از بازار خودروهای جدید جهانی را در در اختیار دارند.
معرفی کرولا کراس H۲

راه حل جایگزین تویوتا برای رعایت قوانین سختگیرانه زیست محیطی و حذف سوخت فسیلی چیست؟

نمونه اولیه موتوراحتراق داخلی هیدروژنی ("ICE")، «کرولا کراس H۲» می‌باشد. در این خودرو از موتور۱.۶ لیتری توربوشارژ سه سیلندراستفاده شده که در کرولا GR و یاریس GR استفاده می‌شود، و سوخت هیدروژنی را جایگزین سوخت فسیلی کرده است.

فرآیند تبدیل سوخت فسیلی به هیدروژنی چگونه است؟

مخزن این سوخت‌ها باید مخزنی زرهی و ضخیم باشد که بتواند هیدروژن که قابلیت اشتعال‌زایی بالایی دارد را نگهداری کند؛ تویوتا این مخزن را از خودروی الکتریکی Mirai ، قرض گرفته است.

موتور این خودرو از سوپاپ‌، میله‌های اتصال قوی‌تر، و انژکتورهای سوختی که برای گاز طراحی شده‌اند درست شده است. کراس H۲ مانند کرولای معمولی ظرفیت ۵ سرنشین را دارد و دارای صندوق عقب است.
یادمان باشد که هیدروژن از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین عنصر در تمام دنیا است. از مزایایی که خودروی هیدورژنی به خودروی برقی دارد، می‌توان به طی مسافت بیشتر و زمان سوختگیری کمتر اشاره کرد. مثلا یک یاریس H۲ فقط ۹۰ ثانیه طول می‌کشد تا سوختگیری کند. همچنین در این خودرو هیدروژنی شاهد کاهش قابل توجه استفاده از عناصری مانند لیتیم و نیکل هستیم. در صورتی که خودروهای برقی نیاز مبرمی به لیتیم در باطری خود دارند. هم اکنون کرولا کراس H۲ در حال ارزیابی و آزمایش در دنیای واقعی است و تست‌های زمستانی آن به زودی در شمال ژاپن آغاز خواهند شد.
همکاری با یاماها

شرکت تویوتا و یاماها موتور برای توسعه موتور V-۸ با سوخت هیدروژنی شروع به همکاری کرده‌اند. در اوایل سال جاری یاماها اعلام کرد که موتور۵ لیتری V-۸ بر اساس نمونه‌ای که توسط لکسوس RC کوپه استفاده می‌شود، با تغییراتی در سر سیلندرها و انژکتورهای سوخت و چند مورد دیگر، ارتقاء پیدا خواهد کرد. یاماها ادعا می‌کند این موتور می‌تواند نیرویی با قدرت ۴۵۵ اسب بخار در ۶۸۰۰ دور دقیقه، و۵۴۰ نیوتن-متر گشتاور در ۳۶۰۰ دور در دقیقه تولید کند؛ که این کمتر از قدرت موتور بنزینی V-۸ است، اما قابل تقدیر است. جذاب‌ترین ویژگی موتور هیدورژنی V-۸ مانیفولد اگزوز آن است که خروجی اگزوز را ۸ به یک کرده‌اند، ولی یکی از معایب آن تولید صدایی با فرکانس بالا است.

ایده یک موتور احتراقی که با هیدروژن کار می‌کند، چیز جدیدی نیست. BMW‌ در سال ۲۰۰۲ خودروی مدل ۷۵۰HL را تولید کرد، و در سال ۲۰۰۵، نسخه هیدروژنی آن را ساخت. «هیدروژن ۷» بر اساس موتورهای سنتی ۶ لیتری V-۱۲ درست شده‌اند، با تبدیلی که بتوانند به جای بنزین از هیدروژن استفاده کنند. یکی از معایب موتورهای هیدروژنی اشتعال‌زایی، نگهداری و حمل و تولید نیتروز اکسید (اکسید نیتروژن یا گاز خنده) است.

شاید نیتروز اکسید به اندازه مونوکسید کربن بد نباشد ولی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا ( EPA) یک نوع آلاینده محسوب می‌شود. اما می‌توان با مخلوط کردن هیدروژن و هوای اضافی، میزان انتشار اکسید نیتروژن را کم کرد، ولی این کار راندمان موتور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و برای جبران آن باید حجم موتور افزایش پیدا کند.

بر خلاف تمام خودرو سازانی که بر روی ساخت خودروهای برقی متمرکز شده‌اند، رویکرد تویوتا به کربن صفر در خودروها جالب‌تر است و برای رسیدن به آلایندگی صفر به دنبال چندین فن‌آوری جدید می‌گردد. اگر جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر منابع انرژی کشورهای اروپایی را در نظر بگیریم، کشورهای اروپایی دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی هستند. تا جایی که سوییس در حال تدوین قانونی است تا رانندگان خودروهای برقی را که حتی‌الامکان فقط از ماشین‌هایشان برای مصارف ضروری مانند سرکار رفتن و خریدهای روزانه استفاده ‌می‌کنند، تشویق کند.

یا باید بتوانیم خودروهای هیدروژنی را به عنوان نسل آینده اتومبیل بپذیریم، یا نگاهمان را به همین صورت سنتی نگه داریم. تویوتا در زمینه ساخت خودرو آینده نگر است. این ایده‌ها یقینا باعث پیشرفت‌های عمده در صنعت خودروسازی و فن‌آوری آن می‌شود. اما باید قبل از هر چیز به زیرساخت‌ها و ذخیره‌سازی هیدروژن فکر کنیم.
 منبع : خبر آنلاین

images: 

آدرس :     تهران ، خیابان امیرکبیر ، پاساژ کاشانی، طبقه همکف، پلاک 63.
تلفن :     02133958181 - 02133958182
تلفن :  09123089885 -09123089175 -02133952940 - 02133945373 - 02133919845

جیمیل :     toyotayadak@gmail.com
ایمیل :     info@toyotayadak.com - toyota_yadak@yahoo.com

به منظور خدمات رسانی و سرعت عمل در ارسال بسته های مشتریان شهرستان همکاران شهرستان محبت کنند فقط با شماره های ذیل تماس بگیرند

02133930649

02136614139

02136614155

تلفن همراه پاسخگویی شهرستان  09123089504 - 09393089885